techIT.ro Do we have a problem? Let's tech it!    












Daca ai impresia ca educatia e scumpa,
atunci încearca sa vezi cum e ignoranta.
Andy McIntyre









Home  |  Dictionar IT  |  Download  |  Forum  |  Despre noi  |  Contact

Despre UML. Introducere, generalităţi

Cuvintele sunt cu adevărat mijlocul de comunicare cel mai puţin eficient.
Ele sunt cele mai expuse la interpretări greşite şi cel mai adesea prost înţelese.
Neale Donald Walsch


UML este în primul rând un limbaj

UML (Unified Modelling Language) este, aşa cum îi spune şi numele, un limbaj. El este un limbaj pentru modelare folositor în domeniul software, la realizarea documentelor de specificaţii şi, În general, bun pentru comunicarea între ingineri.

De ce să utilizezi UML?

Aşa cum spune şi vorba populară, „o imagine exprimă cât o mie de cuvinte”. Mai mult decât atât, cele o mie de cuvinte pot fi ambigue sau pot fi interpretate diferit. Aşa cum ştim, fiecare cuvânt poate avea mai multe sensuri (iar în limba română aproape orice frază poate fi interpretată lejer ca o propunere indecentă). Cu siguranţă că exprimarea cea mai sofisticată, mai completă şi mai sigură se poate face direct în limbaj de programare, care, cel puţin după ştiinţa mea, rareori lasă loc de interpretări.


În ingineria mecanică pentru a realiza modelul complet al unei piese, inginerul foloseşte desenul tehnic ca limbaj pentru comunicare, iar ca mod de reprezentare, vederea în epură. Această vedere în epură înseamnă vizualizarea unei piese din trei puncte (din faţă, de sus şi din lateral) astfel încât piesa să fie definită complet. Un cititor avizat al desenului în epură va şti întotdeauna să refacă mental piesa desenată.





Dacă din cauza complexităţii piesei, cele trei „fotografii” nu sunt suficiente, inginerul va desena şi alte detalii, sau secţiuni ale piesei, dar privite din aceleaşi trei unghiuri.
Fiecare dintre cele trei puncte de vizualizare a piesei (noi le vom zice neaoş, view-uri) reprezintă un submodel capabil să descrie o parte a piesei, dar insuficient pentru a descrie complet piesa. Fiecare view arată piesa văzută dintr-un anumit punct de vedere iar modelul complet utilizează toate punctele de vedere relevante.


Aşa cum inginerul proiectant comunică prin desen tehnic, echipei, sau oricărei alte persoane interesate într-un limbaj standard, vizual (adică desenul tehnic), făcut să permită descrierea completă dar, în acelaşi timp, scutită de detalii inutile, inginerii software pot comunica cu maximă eficienţă în limbajul UML.

La fel ca oricare limbaj acesta trebuie învăţat şi exersat astfel încât fiecare „cuvânt” să fie înţeles, să ştim unde şi cum se foloseşte, astfel încât să ne putem exprima în „fraze” coerente, care să „spună” exact ceea ce vrem să comunicăm. Limbajul UML ne permite realizarea mai multor view-uri, ca nişte fotografii din diverse unghiuri, ale unei realităţi, astfel încât această realitate să fie surprinsă prin toate aspectele ei relevante.

În software vom utiliza două puncte de vedere necesare unei descrieri suficiente a realităţii: (1) structural şi (2) comportamental (behavioral).


În standardul UML, versiunea 1.4 sunt definite următoarele diagrame, pe cele două categorii:
a. pentru descrierea structurală:
- Class Diagram;
- Object Diagram;
- Component Diagram;
- Deployment Diagram.

b. pentru descrierea comportamentală:
- Use Case Diagram;
- Activity Diagram;
- Statechart Diagram;
- Sequence Diagram;
- Collaboration Diagram.

Deoarece această carte nu este un manual de UML, în continuare voi descrie succint doar acele diagrame care am considerat că sunt cele mai utile pentru analist. Pentru restul, las dumneavoastră plăcerea studiului.

techit.ro





Colecţia:  Tutorial UML

Articolul următor:  Tutorial UML (partea a II-a). Use Case Diagram



  


  Adauga un comentariuSpune-ti parerea despre acest articol!