techIT.ro Do we have a problem? Let's tech it!    












Daca ai impresia ca educatia e scumpa,
atunci încearca sa vezi cum e ignoranta.
Andy McIntyre









Home  |  Dictionar IT  |  Download  |  Forum  |  Despre noi  |  Contact

Enterprise Resource Planning (ERP)

ERP (Enterprise Resource Planning) este, la bază, un concept legat de managementul întreprinderii care vizează eficientizarea prin planificarea adecvată a resurselor, urmărire şi replanificare. Din acest punct de vedere, conceptul poate fi rupt de ideea de sistem informatic.

Din punct de vedere software, ERP (Enterprise Resource Planning) reprezintă software-ul destinat management-ului întreprinderii, care ajută şi controlează sistemul managerial ERP. Un sistem ERP integrează din punct de vedere al datelor şi al fluxurilor toate componentele operaţiunilor de business.


Elementul de bază într-un sistem de tip ERP este integrarea

Dacă din puncte de vedere istoric, termenul de sistem ERP desemna, mai degrabă, un sistem pentru planificarea resurselor în companiile de producţie (iniţial sistemele ERP au apărut ca o extensie a sistemelor MRP), in prezent termenul a evoluat puternic către ideea de sistem integrat pentru gestiunea întreprinderii.
În prezent, sistemele ERP pot include funcţionalităţi pentru: planificarea producţiei, project management, distribuţie, supply chain management (SCM), producţie, gestiune, vânzări precum şi funcţionalităţi pentru integrarea cu sistemele financiare sau, în cele mai multe cazuri, module pentru zona financiar-contabilitate proprii.


În privinţa integrării, trebuie observat că pentru management, a cărui "materie primă" este informaţia, problemele curente sunt legate de:

- lipsa informaţiei de bază – e vorba fie de imposibilitatea de a fi culese informaţiile din realitate, fie că lipsesc mijloacele de a o culege (exemple: opiniile clienţilor care vizitează un magazin dar nu cumpără nimic, datele de pe documentele de cumpărarea nu sunt stocate într-un sistem informatic ci se păstrează pe hârtie, termenele de expirare a mărfurilor din stoc nu se înregistrează şi nu se gestionează);

- dificultatea, sau chiar imposibilitatea prelucrării informaţiei de bază – cauzele ţin, mai ales, de integrarea datelor, informaţia de bază este preluată şi prelucrată cu dificultate, cu costuri foarte ridicate sau deloc (de exemplu, consolidarea datelor privind vânzările la nivel naţional ale unui grup de firme ce utilizează sisteme informatice diferite, presupune conversia datelor într-un format unic).

Aici, un aspect important este lipsa acurateţii datelor – din cauză că datele sunt gestionate redundant sau în sisteme neintegrate, fără posibillităţi de menţinere automată a consistenţei şi integrităţii, tentativele de obţinere de rapoarte integrate, sunt împiedicate de calitatea datelor, generată de erorile de operare (de exemplu, consolidarea datelor privind vânzările preluate din mai multe sisteme informatice la nivelul unui grup de companii poate fi compromisă de incoerenţele între nomenclatoarele de produse).

Sistemele de tip ERP utilizează, de obicei, baze de date relaţionale, integrate, funcţionând astfel ca suport pentru analiza informaţiilor şi luarea de decizii, într-o manieră mult mai rapidă şi eficientă decât în cazul existenţei mai multur sisteme neintegrate sau a neutilizării sistemelor informatice.


Avantajele oferite de sistemele ERP:

1. Îmbunătăţirea organizării informaţiei şi a accesului la aceasta:
- se reduce timpului necesar pentru găsirea informaţiilor;
- se reduce timpului necesar pentru realizarea rapoartelor;
- creşte abilitatea managementului de a lua decizii.

2. Îmbunătăţirea serviciilor IT
- sistemele integrate reduc timpul consumat de echipa IT, asociat gestiunii mai multor sisteme în paralel;
- sistemele integrate reduc timpul consumat cu reintroducerea manuală a datelor;

3. Îmbunătăţirea managementului proceselor
- planificarea şi creşterea vizibilităţii operaţiunilor permite reducerea timpului consumat în procesul de management;

4. Îmbunătăţirea comunicării cu clienţii şi partenerii
- informaţiile mai bune despre disponibilitatea produselor şi evoluţia stocurilor permit îmbunătăţirea relaţiei cu partenerii, odată cu reducerea costurilor administrative;

5. Îmbunătăţirea posibilităţii de valorificare a oportunităţilor de afaceri
- îmbunătăţirea planificării şi previzionării şi informaţiile de tipul time-to-delivery permit companiei să răspundă unor cereri suplimentare ale clienţilor.

De asemenea vedeti definiţia ROI!

techit.ro





Colecţia:  Dicţionar IT

Articolul precedent:  Return of Investment (ROI)
Articolul următor:  Bază de date relaţională



  


  Adauga un comentariuSpune-ti parerea despre acest articol!